Select Page

Kun keskivertosuomalainen juo ravintolassa hyvässä seurassa, tapahtuu useimmiten ainakin toinen kahdesta asiasta: joko hän on, tai luulee olevansa, poikkeuksellisen hyvä karaokessa tai sitten hänestä tulee äärimmäisen kilpailuhenkinen. Johan monet aikalaiskuvauksetkin kertovat, että suomalaisten juhliessa joko tanssitaan ja lauletaan tai väännetään kättä tai painitaan. Monesti molempia.

Lukuisat suomalaiset baarit ovatkin iskeneet näihin perusvietteihimme ja siitä syystä monen ravintolan nurkasta löytyy jos jonkinmoista kilpailuvälinettä: tikkataulua, flipperiä, biljardipöytää, korttipöytää, pöytäjalkapalloa… Kun muutaman tuopin jälkeen paremmuuden mittelemisen tarve ilmaantuu, siihen löytyy useimmiten lääke baarista kuin baarista. Viimeistään Trivial Pursuitin tai jonkun muun kaikille tutun lautapelin muodossa.

 

Ei pelkästään juottola

Baarien omistajat tahtovat pohjimmiltaan vain yhtä asiaa: sitä, että asiakkaat viihtyvät. Kun asiakas viihtyy ravintolassa, hän kuluttaa siellä myös enemmän rahaa. Siksi biljardipöydät ja darts-taulut ovat kullanarvoisia sijoituksia, vaikka kertahankintana niiden hinnat voivat kirpaista hetkellisesti. Monille kasipallomatsi juomisen ohella on mitä mukavinta viihdettä ja toiset haluavat ratkaista tikkakisalla seuraavan kierroksen tarjoajan, mutta ravintoloiden oheispalveluilla on myös monilla paikkakunnilla suurempikin merkitys kuin tarjota illanviettäjille lisäviihdettä iltoihinsa.

Etenkin pienissä kaupungeissa tai lähiökeskittymissä baari voi tarjota monille helpoimman tai jopa ainoan mahdollisuuden tutustua biljardiin, snookeriin, erilaisiin korttipeleihin tai dartsiin. Viimeiseksi mainitulla lajilla on jopa niin vahvat siteet ravintolakulttuuriin, että ihan vain muutamia vuosia sitten dartsin MM-kisoissakin kilpailijat saattoivat siemailla olutta heittojensa välissä. Sittemmin laji on kohottanut imagoaan kohisten ja darts onkin yksi eniten nosteessa olevista TV-lajeista 2010-luvulla.

Monissa baareissa järjestetäänkin säännöllisesti viikko- tai kuukausikisoja eri lajeissa, useimmiten juuri biljardi- ja tikkalajeissa. Kisat ovat usein niinkin suosittuja, että niiden aikaan ravintola täyttyy kanta-asiakkaiden sijasta lajin puoliammattilaisista, joista monet harjoittelevatkin lajiaan valmentajien johdolla. Erillisten biljardisalien ylläpitäminen on niin kallista, että niitä löytyy lähinnä vain Suomen suurimmista kaupungeista.

 

Muutakin kuin urheilua

Vähän samaan tapaan kuin keilailussakin järjestetään erilaisia kausikisoja, baareissakin järjestetään paljon kilpailuja ja ”baaricupeja”, jossa aina ennalta määritellyn jakson jälkeen paras palkitaan asianmukaisilla palkinnoilla (usein ravintolalahjakortein). Tällaiset pidempiaikaiset baarikisat eivät siis välttämättä vaadi yksittäisinä tiettyinä päivinä turnauksiin osallistumista, vaan kisaan voi osallistua, kun oma aikataulu siihen parhaiten antaa myöden.

Ravintoloiden tarjoama kilpailuviihde on kuitenkin paljon muutakin kuin urheilua ja tarkkuuslajeja. Englannista lähtöisin olevat pubivisat ovat suosittua ja haluttua ajanvietettä useissa ravintoloissa, ravintolan tyyliin, asiakaskuntaan tai kokoon katsomatta. Tietovisailut kun vetoavat suomalaisiin, siitä todisteena lukuisat menneet ja nykyiset tietokilpailuohjelmat televisiossa. Suosittua Haluatko Miljonääriksi? -visailua jopa seurataan joissain ravintoloissa valkokankaalla asti, jotta tietotasoaan voi testata juomisen yhteydessä.

Ja jos tietovisat ovat yleisön mieleen, pitävät niistä myös ravintoloitsijat. Suhteellisen pienellä taloudellisella panostuksella, käytännössä parin ravintolalahjakortin hinnalla, ravintola saa tarjottua mielenkiintoista sisältöä, joka edistää sosiaalista kanssakäymistä muiden paikallaolijoiden kanssa. Pubivisojen aikaan usein myös järjestyshäiriöistä ei ole tietoakaan, kun visailijat istuvat keskittyneinä pöytiensä äärellä miettimässä vastauksia. Tuopin äärellä, tietysti. Tietokilpailuista on lisäksi helppoa pitää pidempiaikaistakin rankingia ja luoda jatkumoa ravintoloiden tapahtumakalentereihin.

 

Laadukas baariviihde tuo uusia asiakkuuksia

Erilaisten pubiviihdesisältöjen merkitys ravintolan liikevaihtoon on kiistaton. Pelkästään kanta-asiakkaita varten ei suuria ohjelmanumeroita ole järkeä järjestää, sillä ne henkilöt istuvat vakiopöydissään joka tapauksessa. Laadukas baariviihde, esimerkiksi biljardin baaricup, dartsin viikkokisat tai viikoittainen tietovisa, houkuttelee sanan kiiriessä uusia asiakkaita ja juuri heitä ravintoloitsijat tahtovat tavoittaa. Esimerkiksi juuri baarivisa on ravintolalle tehokas sisäänheittotuote ja jos kilpailun jälkeen asiakkaalle on jäänyt lopputuloksesta riippumatta hyvä fiilis, on todennäköisempää, että samat henkilöt löytävät paikalle myös ensi kerralla tai vaikkapa jatkavat illan viettämistä vielä visan päätyttyäkin.